Scones m. Chiafrön och Solrosfrön.

Igår bestämde jag mig lite sådär att jag skulle baka Scones.
 
Det hade mest att göra med att min feed berikats med Scones med chiafrön i och jag ville veta hur detta bakades. Så direkt efter jobbet letade jag upp ett hederligt Scones-recept, modifierade efter smak och hällde i chiafrön och solrosfrön enligt den förutnämnda instagrammarens instruktioner.
 
Alltså det finns två saker här i världen som jag är genuint bra på att göra. Det ena är frukostar och det andra är Scones. To engage in the act of självbejakning. Och det ska man. Så, recept;
 

Scones, 4 st små
 

Ingredienser:
1 dl vetemjöl
1dl grahamsmjöl
1tsk bakpulver
0,25 dl chiafrön
0,25 dl solrosfrön
knappt ett kryddmått salt
25 g smör
1 dl mjölk (jag använde mandelmjölk)
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader och ta fram en plåt med bakplåtspapper. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, och finfördela smöret med händerna tills det ser ut som ett grovt pulver. Häll i mjölk och blanda med fingrarna tills du får en jämn gägga. Skapa fyra jämnstora klumpar (??? asbra formulering av yours truly as per) och lägg på plåten med lite mellanrum. Platta till dem lite så att de blir någolunda identiska. Sätt in i ugnen i tio-tolv minuter. Stick ned en potatissticka i mitten för att kolla om de är klara innan du tar ut dem. Servera nygräddade och njut.
 
~*~

 
Tips för annat innehåll:
 
1) Vill man inte ha så grova Scones kan man strunta i grahamsmjöl och ta två deciliter vetemjöl istället.
2) Är man lite sötsugen kan man även ha i lite vanlijsocker och byta ut solrosfröna med bär eller hackad, torkad frukt.
3) Jag skulle dock rekommendera att ha kvar chiafröna då de är rika på fiber, Omega 3 och dessutom mättar väldigt bra. Har man inga chiafrön i skafferiet går det bra med krossade (eller helt intakta, för den delen) linfrön.
4.) Självklart kan man göra dessa som en sådana där standard hemkunskapscones som man bryter i fyra delar. Platta ut en hyfsat runt plätt som är cirkus två cm i höjd och dra kniven i fjärdedelar. Gör hål med en gaffel i varje fjärdedel och ha inne i ugnen precis lika länge. Det här receptet räcker då till fyra fjärdedelar.
 
// P.S. Paper Towns av John Green är nog en av hans bästa. D.S. //
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Mums! ♡

2014-07-07 @ 12:01:18
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback