Om snorungar och hjälpmedel.

Jag får krupp på folk ibland.
 
Sitter inne på Designa Din Blogg och kollar igenom kommentarerna till ett inlägg där det inte kom någon konkret information om vart i kodmallen man ska placera en kod för att flytta upp headern. En tjej kommenterar och ber om hjälp as you do. Sidan är ett hjälpmedel, och ibland behöver man kanske lite mer hjälp.
 
Människan i fråga får ett gäng kommentarer om att om du inte kan lista ut det kanske du ska göra något lättare? Eller, han skriver ju faktiskt att man bör lista ut det själv.
 
Jag ger väl blanka fan i om bloggaren säger det, jag ber om hjälp för att jag inte förstår det, hur jävla svårt ska det vara egentligen? Kommentar efter kommentar såg ut sådär. Bloggdesign tar tid. Jag har lekt runt med det sedan jag var tretton och jag är verkligen inte helt hundra på hur man ska göra någonting egentligen (hence, the state of my blog osv). Och ibland kan man inte ens förhandsgranska, och då kanske man inte har sådan lust att spara alla ändringar och så har hela bloggen hamnat på sniskan. Shit happens, liksom. Och den skiten händer rätt regelbundet när man börjar med design. Man ber om hjälp för att slippa sitta där och inse att menyn hamnade under bloggen och på en sida som är ett enda stort hjälpmedel känns det som om folk borde vara lite schyssta. Jag har svårt att tro att folk sticker dit för att kolla på när folk med mindre kunskap om design frågar en massa saker. 
 
Men alltså "om du inte kan lista ut det kanske du ska göra något lättare?" Balls to that! Vad är det för skitinställning? Svara bara på frågan om det finns ett sådant enkelt svar. Som de håller på låter det som om det är superenkelt, och då borde det inte ta mycket längre tid att förklara eller ens tipsa än att leka överlägsen. Sedan finns det folk som kommenterar på tråden och ba "Jag lyckades! ;)". Super, kompis. Sharing is caring? Typ, jag lade upp den här och jag har det här grundtemat och lycka till. Eller? Nä. 
 
Blir så himla trött. Hela tråden skrek "Underförstått: du är korkad". Nej. nej, nej, nej, nej. nej. Nej. Försiktig, kanske. Eller bara totalt förvirrad och ny och helt vilse i kodmallen. Hur fan ska man lära sig när man inte förstår? Om man lyckas lägga in på fel ställe, om det bara inte går av någon anledning måste man väl ha rätt till att ställa en enkel fråga och få hjälp. Så att man kan utvecklas. Och nästa gång man råkar ut för det där problemet är det ingen fara för man förstår html lite bättre då. Hur. svårt. kan. det. vara. att. hjälpa?!
 
Dumma, självupptagna snorungar. Jättekul att ni kan design men ni kan väl ta den skiten någonstans där folk som ber om hjälp kan få be om hjälp utan att ni ska komma och sätta er på dem. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback