Till dig som har bestämt att min sexualitet hänger ihop med min musiksmak
"After all, by now we all know the immense transformative power of a boy band to turn a butter-wouldn't-melt teenage girl into a rabid knicker-wetting banshee who will tear off her own ears in hysterical frevour when presented with the objects of her fascinations"
Det finns en grej som gör mig helt jävla kungligt lack, och det är världens syn på unga tjejer. Närmare bestämt världens syn på unga tjejer med pojkbandskärlek. Let me break it down to you.
Jag var tretton år gammal när jag började lyssna på Jonas Brothers. Och ja, jag var så jävla, kukigt kär i Nick Jonas, det skulle jag aldrig neka. Jag skulle gifta mig, han var perfekt, solen lös ur röven på honom, osv, osv. Kanske var det därför mina föräldrar svepte bort det med en axelryckning och gav min kärlek till det bandet max ett halvår. Tre år senare grinade jag över att samma band ställde in ännu en konsert i Sverige innan de ens hade angett en arena. Under den perioden, dessa tre vesäntliga år av tonåren, frågade folk konstant varför jag tyckte om det bandet så mycket. Jag svarade, helt ärligt, att det bandet gav mig liv, att det bandet tog mig genom vardagen, att det bandet gjorde mig lycklig. Det vanligaste svaret jag fick var "men de är ju bögar hela högen".
För det första sitter jag här nästan ett decennium senare och undrar vad det har med saken att göra, för det andra tycker jag det är jävligt tråkigt att "bög" ses som någon form av skällsord. Att "han är bög, ju" ses som det absolut starkaste argumentet för att få en ung tjej att inse att ett band eller en artist inte är så jävla bra som hon tycker grundar sig i slutsatsen att tjejer lyssnar på musik med vaginan. Att vi skulle vara så obeskrivligt kåta på unga, vackra pojkar att vi köper tidningsomslag, skivor och konsertbiljetter för att få uppleva någon form av extrasensuell orgasm. Det finns en hel kultur som grundar sig i vuxna mäns investering i sport, evengemang där folk blir så våldsamma att andra människor kommer till skada, svordomar och knytnävar över ett lags triumf över ett annat, en hel kultur grundat kring en glorifierad boll som sparkas över en gräsplan. Trots det är det mer accepterat, mer okej att vara en entusiastisk supporter™ än att bli lycklig över ett band.
Det är så jävla skadligt, inte bara för unga tjejer som blir utsatta för sådan sexism vid tidig ålder, men även för exakt alla unga killar som tar sig in i branchen och blir flickidoler. Jag tänker på Oscar Zia som i en podcast kom ut som homosexuell och berättade att bland annat avstått från att berätta sanningen för "att han inte visste om han kunde vara flickidol och homosexuell". Den synen som världen har på unga tjejers banddyrkan är den synen som rika män bakom stora band bygger upp sina akters image på, vilket direkt ger stoff till den sexism som hela den industrin bygger på, och leder, inte bara till unga tjejers orättvisa sexualisering, men också till förtrycket av allt som inte passar in i heteronormen. I flera år har Oscar Zia besvarat frågor kring kvinnor med inövade svar för att bemöta en efterfrågan som inte finns, känt sig inskränkt och tvingad att dölja något så naturligt för att världen har bestämt att unga tjejer endast lyssnar på musik för att onanera och drömma om giftermål.
Jag tappar det.
Citatet i överst på sidan kommer från ett uppslag med One Direction från år 2013, och det är kanske den vidrigaste, mest sexistiska läsningen jag någonsin har utsatt mig själv för. Kanske för att det är en text som direkt riktar sig till min just nu starkaste livlina, kanske för att den är skriven om, och refererar till en konsert som jag själv stått och skrikigt på. Eller så är det för att bredvid mig stod en fyra-årig tjej och skrek högre än jag, och hon blev lika sexualiserad som jag i den artikeln. Hon hade inte ens börjat skolan än, jag skulle fylla nitton, men vi föll båda under kategorin "trosdroppande kvinnligt dödsomen" den kvällen. Jag kan inte vara den enda som tycker att detta är vedervärdigt.
Jag säger inte att den pojkbandskultur jag dagligen tar del av är problemfri. Det finns unga flickor såväl som vuxna kvinnor som förföljer band vart de än går, kampar utanför deras hus och går och köper mjölk pojkbandsidoler som beklagar sig över att han inte har mjölk till teet i kylen. Jag säger inte att unga tjejer inte tar skada vid konserter av den kalibern som One Direction spelar, för jag har sett fler tjejer än jag kan räkna svimma och kräkas redan innan konsertens start, har själv fått både ärr och blåmärken av de åtta gånger jag vågat mig in i en sådan arena. Jag säger däremot att den stämpeln världen har satt på unga tjejers musiksmak är fel, säger att mina och alla andras topp 25 mest spelade inte har någon som helst jävla anknytning till antalet orgasmer jag får per år.
Faktum är att om jag vill uppnå orgasm kan jag lösa det på egen hand eller dra ut på klubben en fredagskväll och blinka förföriskt med mina ögon - det krävs mindre för att killar och män ska börja ta på mig där och då. De här konserterna, de stunderna när jag ligger och gråter med mitt bands musik i mina öron är inte reserverade för någon sorts glorifierad musikerorgasm, de är mellan mig, min lycka, min ångest och min räddning och jag vägrar låta en trettiofyra-årig törstig reporter göra det till något det inte är. Jag tänker inte låta en vuxen vit man bestämma exakt vad min sexualitet är till för, tänker inte sittat tyst medan industrin hävdar att mina och unga kvinnors sexualitet endast finns till för att vackra unga män ska tjäna snuskigt mycket pengar, för det är så mycket mer än så.
Att kalla en ung man för bög i ett försök att misskreditera en ung aspirerande musiker är så himla fel på så himla många plan. Nästa gång du tänker använda dig av en sexuell läggning som ett skällsord får du jättegärna stoppa upp en gurka i käften.
Kommentarer
Trackback